Visie

Ignatiaans pedagogisch project

Het doel van het Sint-Jan Berchmanscollege is om onze leerlingen te vormen tot bekwame, bewuste en bewogen jongvolwassenen. We bereiden hen voor om na hun zesjarige humaniora verder te studeren, en om op die manier gaandeweg een eigen maatschappelijke rol op te nemen. We hopen dat leerlingen zo een positieve impact zullen hebben op mensen rondom hen en structurele sociale onrechtvaardigheden. 

Om dit te realiseren willen we de juiste onderwijsconcepten inzetten. Meer traditionele onderwijsmethodes hebben reeds vele jaren hun nut bewezen. We willen deze echter verrijken met frisse, nieuwe onderwijsmethodes. We voeren hierover in vakgroepen, in de pedagogische raad en tijdens professionaliseringsinitiatieven een professionele dialoog.

Drie speerpunten

We focussen ons op de volgende drie speerpunten:


‘Schrijven is blijven.’ Door te schrijven krijgen de hersenen de nodige tijd om de gegeven informatie te verwerken. Leerlingen worden dan ook gestimuleerd om zoveel mogelijk te schrijven. Tijdens de sessies studiebegeleiding wordt er aandacht besteed aan verschillende methodes zoals Cornell Methode, Sketchnoting, Concept Maps,..... Daarom hebben we gekozen voor een tactiel toestel met een digitale pen. We willen leerlingen leren om ook op het scherm notities te nemen. Dit is geen vereiste, en we willen de effecten hiervan gaandeweg bekijken. 

Omdat leerlingen tijdens de les nog steeds vaker met pen en papier notities zullen nemen, hebben we gekozen voor een compact toestel, dat op de lestafels in de klas kan staan/liggen samen met ander cursusmateriaal.

Het is zaak om de leerlingen te leren een goede orde aan te brengen in hun opslagbanken. Een goede mappenstructuur zorgt ook voor orde in het hoofd. Op deze manier leren we leerlingen werken met een ICT-middel.


We zijn er ons van bewust dat een extra scherm voor een jongvolwassene ook een vergiftigd geschenk kan zijn. Omdat we dit positief willen inzetten en leerlingen willen leren verantwoordelijk om te gaan met de gekregen vrijheid, gaan we samen met leerkrachten en ouders op zoek naar een goede vorm van management van het toestel.

Leerkrachten zullen leren werken met Jamf Teacher. Met deze app kunnen ze de nodige controle als leerkracht behouden en het werk van leerlingen beter opvolgen.

Ouders zullen leren werken met Jamf Parent.

In deze vinden we het uiterst belangrijk dat de afspraken steeds in dialoog met de leerling worden gemaakt. Zowel leerkrachten als ouders zullen helder zijn en samen met de leerlingen komen tot de beslissing die het best werkt voor elke situatie. (vertrouwen-vrijheid-verantworodelijkheid)